Voorwoord jaarverslag 2015

In 2015 werd het traject voor het behalen van het JCI-kwaliteitslabel succesvol afgerond. De internationale erkenning van het UZA als academisch centrum waar kwaliteit centraal staat, was daarmee een feit.

2015 was een druk jaar. De opening van het Koningin Mathilde Moeder- en Kindcentrum was de belangrijkste verwezenlijking in onze doelstelling om hooggespecialiseerde en intensieve zorg aan te bieden voor kinderen in een groot-Antwerpse regio.  Het aanbieden van alle pediatrische subdisciplines werd de voorbije jaren opgebouwd door het aantrekken van bijkomende excellente kinderartsen.  Het Koningin Mathilde Moeder- en Kindcentrum biedt hen een werkplatform dat aangepast is aan het comfort dat patiënten in het UZA mogen verwachten.

Eerder in 2015 hadden we al het Zorghotel Drie Eiken geopend, een initiatief dat het UZA en AZ Monica samen hebben genomen. Drie Eiken biedt, op het niveau van een 4 sterren hotel, opvang en revalidatie voor patiënten in een overgangsperiode voor ze terug naar huis kunnen.

De groepering met AZ Monica werd in 2015 uitgebreid met de Heilige Familie Rumst. Samen hebben we, als complementaire ziekenhuizen op 4 sites een ruime regio als hinterland.

Het UZA startte ook succesvol met longtransplantaties. Daardoor bieden we nu alle orgaantransplantaties aan in onze regio.

Deze realisaties werden mogelijk gemaakt door maximaal te investeren met eigen middelen en, vooral, door de kwaliteit van onze medewerkers.

 

Johnny Van der Straeten
Gedelegeerd bestuurder

De patiënt centraal

Topzorg voor elke patiënt

Het UZA doet er alles aan om de behandeling en het verblijf van elke patiënt zo comfortabel en aangenaam mogelijk te maken. De infrastructuur, de klantenservice, de zorgkwaliteit en een goede voorlichting van patiënten en hun familie spelen hierin een belangrijke rol.

Samenwerking

Samenwerken en expertise bundelen

AZ Heilige Familie vervoegde de samenwerking tussen UZA en AZ Monica. Het groeperen van expertise en middelen heeft veel voordelen. Ook voor de patiënt en de zorgverlener in opleiding. Door de oprichting van het Instituut voor Ziekenhuisspecialisten in Opleiding (IZO) staan we samen met onze partners in voor de kwaliteit van de opleiding aan de zorgverleners van de toekomst en breiden we samen de bestaande opleidingsnetwerken uit.
Daarnaast gingen we ook een belangrijke samenwerking aan rond e-Health, een initiatief dat in 2016 verder vleugels zal krijgen.

Medewerkers

Betrokken medewerkers zorgen voor meer kwaliteit

Voor de 10de maal op rij werd het UZA Top Employer, het jaar waarin we ook onze JCI-accreditatie in de wacht sleepten. Kwaliteit van het personeelsbeleid gaat zo hand in hand met kwaliteit en veiligheid in patiëntenzorg. We danken al onze medewerkers voor hun enthousiasme, hun inzet en engagement.
Hildegard Hermans, personeelsdirecteur.

Resultaten 2015

Een positief resultaat

Onderzoek en innovatie

Kwaliteit centraal

‘Kwaliteit’ is de basiswaarde die het wetenschappelijk onderzoek van het UZA in 2015 het best karakteriseerde. Het behalen van het JCI-label betekent dat het UZA continu werkt aan kwaliteitsvolle en veilige zorg voor elke patiënt, ook voor de “studie” patiënt.

Voorwoord Prof. dr. Guy Hans, medisch directeur

Management

UZA

Draai uw scherm voor de optimale ervaring.